Projekt „Nauczanie włączające z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową”
Urząd Dzielnicy Ochota wspólnie z samorządem miasta Alcoy w Hiszpanii realizował projekt, którego celem było podniesienie kompetencji, wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej szkołami, nauczycieli, psychologów. Projekt bezpośrednio skierowany był właśnie do nich, a pośrednio najważniejszymi odbiorcami byli uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, cudzoziemcy i dzieci powracające zza granicy oraz pozostali uczniowie, a także rodzice.
Cele zrealizowane zostały poprzez wymianę doświadczeń, dobrych praktyk i wiedzy na gruncie krajowym, ale przede wszystkim w wymiarze europejskim w kontaktach obu partnerów.
Zdiagnozowano potrzeby i oczekiwania odbiorców (nauczycieli, dyrektorów, rodziców), konsultowano się z lokalną władzą oświatową. Przeprowadzono ankiety, rozmowy grupowe i indywidualne.
Główne rezultaty projektu:
- Opracowano i wydano w formie publikacji koncepcję nauczania włączającego
- Przygotowano program szkoleń dla nauczycieli wraz z kompletem materiałów szkoleniowych
- Opracowano i wydano w formie publikacji Przewodnik dla rodziców
- Opracowano profil nauczyciela włączającego, który określił jego kompetencję
- Utworzono stronę internetową projektu
- Zorganizowano konferencje na temat nauczania włączającego w Warszawie i w Alcoy a materiały z obu konferencji zamieszczono na stronie internetowej projektu
- Opracowano i zamieszczono na stronie internetowej opracowania: „Jak pracujemy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, „Potrzeby uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w aspekcie psychologicznym”, „ Nauczanie włączające, nowe wyzwania, nowe pomysły, stare ale dobre praktyki”
- Sfilmowano i umieszczono na stronie internetowej fragmenty zajęć rewalidacyjnych i zajęć w klasie integracyjnej prowadzonej metodą kooperatywną
Realizacja projektu przygotowała szkoły do wprowadzenia nauczania włączającego. Władze lokalne dzielnicy Ochota i Alcoy miały okazję poznać organizacje edukacji i metody pracy w krajach partnerskich. Nauczyciele i kadra zarządzająca szkołami otworzyli się na współpracę, poznali filozofię i istotę nauczania włączającego. Poznali organizację nauczania i pracy z różnymi uczniami oraz dobre praktyki w krajach partnerskich, otworzyli się na współpracę. Nabyli więcej wiedzy o potrzebach uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Poznali metody strategie i formy pracy sprzyjające włączaniu wszystkich uczniów.
Utworzono grupę doświadczonych nauczycieli, którzy realizowali przygotowany program szkoleń.
Partnerzy:
- Gimnazjum nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Obrońców Barykady Września 1939r.
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 280 im. Tytusa Chałubińskiego
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 61 im. Juliana Przybosia
- Gimnazjum nr 14 z Oddziałami Integracyjnymi im. Leopolda Staffa
- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 9
- Municipality of Alcoy
- Secondary School Pare Vitoria
- CEIP MIGUEL HERNANDEZ
- CEIP HORTA MAJOR
- San Vincente Educational Primary and Pre-School Centre
- Association of Mathers and Fathers of Miguel Hernandez
- Associaton of Mothers and Fathers of Sant Vicent